Problema cea mai acută a omului modern este lipsa de energie. Cu toții dorim să avem cât mai multă energie pentru activitățiile cotidiene! Conștientizăm noi însă care dintre funcțiile organismului solicită cea mai multă energie?

Digestia?!... DA!... DIGESTIA!

Te simți obosit/obosită după masă? Acest fenomen se întâmplă deoarece toate energiile sunt concentrate asupra digestiei alimentelor. Digestia consumă mai multă energie decât alergatul, înotul sau mersul cu bicicleta!

Cât timp avem nevoie pentru digestie în funcție de ceea ce consumăm? Prin urmare, cum combinăm corect alimentele?

Combinarea mâncărurilor este bazată pe descoperirea că anumite combinații de alimente sunt digerate cu mai multă usurință și eficiență decât altele. Mai jos ți-am pregătit o înșiruire a acestora, ca totul să devină cât mai simplu și eficient pentru tine!

Este ideal să consumăm:

  1. Legume + proteine (carne, pește, ouă, brânzeturi, lactate)

 

Proteinele sunt ideal a fi consumate împreună cu: dovlecei, varză, conopidă, gulii, fasole verde, morcovi, ceapă, usturoi, pătrunjel, țelină, vinete în amestec (salată) sau individual.

 

2. Legumele gătite se pot combina între ele, dar numai cu legume crude sau cu salate de legume crude.

 

  1. Legume + amidonoase (cartof, grâu, pâine, mălai – mămăligă, orez)

 

 Acestea din urmă se pot combina cu legume gătite, dar neapărat cu salată de legume crude.

 

  1. Fructe - singure, după sau înainte cu două ore de mesele principale și nu seara deoarece fermentează.

 

De evitat:

Combinațiile de mâncare, cum ar fi : carne cu cartofi, pește cu orez, pui cu macaroane, ouă cu pâine, brânză cu pâine, cereale cu lapte. Aveste combinații nu sunt în interesul sănătății noastre și nu ne vor furniza energia de care avem nevoie sau corpul la care visăm.

 

Pentru a fi totul și mai clar, să luăm un simplu exemplu:

**** Friptură cu cartofi ****

Ajungând în stomac, cele două bunătăți au nevoie de sucuri gastrice pentru a fi digerate.

Carnea se digeră în sucuri acide – ca, de altfel, și celelalte proteine.

Cartoful se digeră în sucuri alcaline – ca, de altfel, și fasolea, mazărea, orezul etc.

Produse simultan cele două tipuri de sucuri se neutralizează. Stomacul astfel deranjat, va încerca din nou să le digere printr-o nouă secretare de sucuri gastrice, care însă, la rândul lor, se neutralizează lăsând mâncarea tot nedigerată.

Până la noua secreție apar arsuri stomacale, iar la sfârșit mâncarea care a fost digerată corect este înlăturată din stomac prin acțiunea peristaltică a intestinelor.

Între timp însă,  proteinele au putrezit, iar carbohidrații au fermentat. Putrefacția și fermentația sunt două procese de pe urma cărora corpul nostru nu beneficiază sub nici un chip. Nutrienții afectați de către cele două forme nu pot fi încorporați într-o structură celulară sănătoasă, iar mâncărurile alterate generează toxine în corpul nostru.

Și ce facem în astfel de situații?

Recurgem la o gamă întreagă de medicamente. De fapt, suntem singura specie de pe pământ care, după ce a mâncat, trebuie să ia medicamente pentru a mișca mâncarea prin tubul digestiv.

Mâncarea care stă în stomac se alterează, iar substanțele nutritive se pierd și totul cu o enormaă cheltuială de energie! Apoi, această mâncare alterată ajunge în intestine.

Imaginează-ți 10-14 metri de intestine având de luptat cu mâncarea alterată... Nu e de mirare că suntem obosiți după o masă grea și că avem probleme cu digestia!

Această mâncare stă în stomac timp de 8 ore, iar în intestine între 20 și 40 de ore. Dacă este corect combinată, ea va fi integral descompusă, absorbită și folosită de organism. La combinarea incorectă a mâncărurilor apare fermentația pe tractul digestiv care degajă alcool, cu aceleași consecințe pentru ficat ca și consumul direct al alcoolului. Gândiți-vă dacă deasupra fripturii cu cartofi ar mai fi stat și un desert, un pahar de vin sau o porție de fructe! ...

Fiecare specie de mamifere are o constituție adaptată unui anumit tip de mâncare. Există  animale carnivore, ierbivore, fructivore, gruminivore, omnivore, fiecare cu tipul său de tub digestiv. Omul nu posedă toate aceste tipuri de tub digestiv... și totuși mâncăm toate felurile de mâncare posibile.

Nu doresc să vă sperii, dar știu că ne îndreptăm spre un amalgam de bunătăți de sărbători și eu doresc să fim  cât mai conștienți de ceea ce oferim organismului nostru șide ceea ce așteptăm de la el!

Ca și sfat, consumați cât mai multe salate de legume crude înainte de fiecare masă și murături. Înlocuiți prăjiturile cu fructe, sucurile cu apă și nu uitați că bucuria sărbătorilor nu stă în bogăția meselor, ci în sufletele noastre!

Sărbători fericite!